Renkaiden vaihto – säästö vai arvaamaton kuluerä?

Renkaat puhututtavat vähintäänkin kaksi kertaa vuodessa. Renkaanvaihtoa tarjoavia yrityksiä nousee kuin sieniä sateella keväisin ja syksyisin, toinen toistaan edullisemmilla hinnoilla. On totta, ettei renkaanvaihto ole rakettitiedettä mutta on muutama asia, joka kannattaa selvittää ennen kuin aloitat renkaanvaihdon itse, tai viet autosi vaihtoon sinne mistä saat palvelun halvimmalla.

1.Vararenkaiden mukana kulkevat tunkit eivät ole tarkoitettu kaksi kertaa vuodessa tapahtuvaan renkaanvaihtoon
Renkaanvaihdossa käytettävän tunkin on oltava ensisijaisesti jämäkkä sekä ehjä. Autojen omat tunkit on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tien päällä, eikä toistuvassa kausivaihdossa käytettävä tunkki ole ajan myötä turvallinen. Myös tunkin kantavuus oman ajoneuvosi turvalliseen nostoon on hyvä tarkistaa, kuin myös tasainen ja tukeva alusta auton nostolle.

2.Oikeaoppinen pulttien kiristys
On tärkeää, että renkaat kiristetään oikeaan momenttiin. Liian kireälle väännetyt pultit eivät välttämättä aukea ollenkaan seuraavassa renkaanvaihdossa ja prässääntyneet, kuluneet, venyneet tai vääntyneet pultit on turvallisuuden nimissä vaihdettava. Asiantuntijaliikkeessä pulttien uusinnantarpeesta ilmoitetaan asiakkaalle viipymättä. Liian kevyesti kiinnitetty rengas voi pahimmassa tilanteessa irrota kesken ajon aiheuttaen vahinkoa auton lisäksi kuljettajalle, tai muille tiellä liikkuville.

3.Korvaako palveluntarjoajan tai yrityksesi vakuutus mahdollisesti renkaanvaihdossa sattuvat vauriot?
Tunkkaaminen tulee tehdä vain autovalmistajan sallimasta nostokohdasta, sillä väärä nostokohta saattaa aiheuttaa vaurioita autoon ja tehdä nostosta vaarallista. Lisäksi auton ja tunkin välissä on käytettävä tarvittaessa asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä, sillä ilman pehmikettä auton maalipinta voi kärsiä. Asiantuntijaliikkeellä nosto tehdään siihen tarkoitetussa tilassa ja välineillä. Työllä on myös aina takuu.

Monella tuotantokalustoa omistavalla yrityksellä on tilat ja osaavaa henkilökuntaa suorittamaan renkaiden kausivaihto. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että työntekijän tapaturmavakuutus ei välttämättä korvaa renkaanvaihdossa tapahtuneita onnettomuuksia.

4. Kuuluuko rengaspaineenvalvonta-antureiden kalibrointi palvelutarjontaan?
Uudet autot ovat varustettu tänä päivänä pitkälti teknisillä laitteilla renkaita myöten. Kojelautaan syttyvä hälytysvalo renkaanvaihdon jälkeen aiheuttaa kuljettajalle monesti päänvaivaa. Asiantuntijaliikkeiltä löytyy valvonta-antureiden uudelleenohjelmointiin tarvittava välineistö sekä ajoneuvokohtainen osaaminen.

5.Saatko renkaistasi asiantuntevan kuntoarvion esimerkiksi turvallisuuteen liittyen?
Renkaiden turvallisuutta arvioidaan muutamin kriteerein. Renkaan ikä, kulutuspinnan riittävyys, renkaan rungon mahdolliset vauriot ja nastapoikkeamat ovat asioita, joista asiantuntevassa rengasliikkeessä osataan huomauttaa. Myös muistutus jälkikiristyksen tarpeesta kuuluu palvelevan ja asiantuntevan rengasliikkeen peruskäytäntöihin.

Suhteellisen pieni säästö voi koitua suuremmaksi kustannukseksi, mikäli jokin menee renkaanvaihdossa pieleen. Renkaanvaihdon jälkipyykkiin voi kulua myös kohtuuton määrä aikaa ja vaivaa, jolloin pari työssä säästettyä kymppiä voi olla laiha lohtu.

Rengasalan asiantuntijat näkevät viikottain satoja renkaita ympäri vuoden ja ovat kohdanneet kaikki mahdolliset sekä mahdottomat tilanteet. Soveltaminen ja tilannekartoitus tapahtuu nopeasti, sekä aina asiakkaan turvallisuus edellä.