Nasta- vai kitkarenkaat?

Otsikon mukainen keskustelu käy kuumana monessa mediassa ja kahvipöytäkeskusteluissa läpi talven. Vannoutuneita puolestapuhujia löytyy kummastakin ryhmästä. Nastarenkailla ajavat arvostavat erityisesti renkaiden luotettavuutta kaikissa talviolosuhteissa ja haastavissakin maasto- ja sääolosuhteissa, kun taas kitkarenkaiden käyttäjät perustelevat rengasvalintansa monesti ajomukavuuden ja oman käyttöympäristönsä perusteella.

Kumpikaan talvirengastyyppi ei ole absoluuttisesti toistaan huonompi tai parempi, vaan niin ajoneuvolla, kuljettajalla, kuin ajoympäristölläkin on väliä rengasvalinnassa.

Ajoneuvo
Kitkarenkaat voivat olla erinomainen vaihtoehto kokeneelle talvikuljettajalle joka ajaa nelivetoisella, nykyaikaisella luistonesto- ja ajovakautusjärjestelmin varustetulla autolla. Suomen ajoneuvokannan keski-ikä on kuitenkin muihin pohjoismaihin verrattuna korkea, ja näinollen nastarengasvalinta palvelee edelleen useimpia kuljettajia talviolosuhteissa.
Vuodesta 2007 lähtien niin rekisterissä kuin liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on noussut joka vuosi. Vuosien 2007–18 aikana ajoneuvokannan keski-ikä on noussut 10,7 vuodesta 14,9 vuoteen. Vastaavasti liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on noussut 10,4 vuodesta 12,1 vuoteen. (Lähde)

Ajoympäristö
Mikäli autolla ajetaan lähtökohtaisesti pääväylillä ja kuljettajan on mahdollista jättää auto kotiin pääkallokeleillä, palvelevat kitkarenkaat käyttäjäänsä erinomaisesti. Viikonloppumökkeilijöille tai logistisesti haastavilla paikoilla asuville nastarenkaat voivat kuitenkin olla monikäyttöisempi ja turvallisempi vaihtoehto kaikkiin talven olosuhteisiin. Mäkisillä ja talvikunnossapidon puolesta syrjäisemmillä alueilla säätilojen vaikutukset voivat olla kitkarenkailla ajaville haaste talviaikana.

Kuljettaja
Talviautoilussa kokemus tuo varmuutta, ja näinollen paljon autoilevat ja ajoneuvonsa hyvin hallitsevat kuljettajat kääntyvät enenevissä määrin kitkarenkaisiin. Rauhallinen ja ennakoiva ajotyyli mahdollistaa turvallisen ajon rengastyypistä riippumatta, mutta erityisesti kitkarenkailla ajavilla nämä turvallisen tieliikenteen perusedellytykset korostuvat. Mikäli ajoneuvolla on useampi käyttäjä, suositellaan pääsääntöisesti nastarenkaiden hankintaa. Ratin takana varmuus ja luotto kalustoon sekä sen toimintaan on oleellinen osa liikenneturvaa.

  • Autoilijalla on tärkeä vastuu varustaa auto erikseen kesä- sekä talvirenkailla kauden mukaan
  • Kitkarenkaiden hankinnassa on tärkeää huomoida sopivuus vaativiin talviolosuhteisiin – Keski-Euroopan kitkarenkaat eivät palvele Suomen olosuhteissa.
  • Renkaiden kuntoa on hyvä tarkistella kesken ajokauden – nastapoikkeamat, urasyvyys sekä rungon kunto.
  • Rengasvalinnassa kannattaa konsultoida asiantuntijaa – jokaiselle löytyy omaan ajoon ja ajoneuvoon sopivat renkaat
  • Teknologian kehityksen myötä renkaiden ominaisuudet ovat parantuneet merkittävästi – nastarenkaat eivät enää ole niin äänekkäitä kuin ennen, ja kitkarenkaat pitävät jäälläkin paremmin kuin vuosikymmen sitten.

 

TIESITKÖ TÄMÄN?
1.12.2024 voimaan tuleva laki edellyttää M+S -merkinnän lisäksi vaativiin talviolosuhteisiin soveltuvaa “vuoristosymboli”-merkintää tai nastat, jotta se on tyyppihyväksytty Suomen talviteillä.

Vuoristosymboli3PMSF-merkintä (3PeakMountainSnowFlake) / Vuoristosymboli