Turvallisesti perille syyssäässä

Kesän pitkät ajomatkat, suuret kuormat ja kuumuus ovat jättäneet jälkensä renkaiden kulutuspinnoille. Mikäli renkaiden kuntoa ei ole huomannut tarkistella kesken ajokauden, kannattaa viimeistään syyssateiden koittaessa ja vesiliirtomahdollisuuden kasvaessa renkaat ratsata.

 

Vesiliirron välttämisen tehokkain keino on nopeuden laskeminen – kuitenkin myös hyvät renkaat ja oikeat rengaspaineet vähentävät vesiliirron riskiä merkittävästi.

Urasyvyys vaikuttaa ratkaisevasti renkaan kykyyn syrjäyttää vettä tienpinnan ja renkaan välistä. Lainmukainen kesärenkaiden urasyvyys on vähintään 1,6mm – turvasuositusraja on kuitenkin 4mm. Syksyn sateissa kesärenkaiden ominaisuudet joutuvat tositoimiin ja tällöin urasyvyyden merkitys turvallisuusnäkökulmasta korostuu. Kesärengashankintaa ei välttämättä kannata jättää tulevaan kevääseen, mikäli kulutuspinnan riittävyys loppuajokauden ajaksi epäilyttää.


Vaikka kuvan renkaat ovatkin vielä lain näkökulmasta liikennekelpoiset, niiden vesiliirtoa ehkäisevät ominaisuudet eivät ole enää turvasuositusten mukaiset.

Liian alhaiset ilmanpaineet lisäävät myös vesiliirron riskiä. Epätasaisen kulumisen ehkäisyn lisäksi oikeat rengaspaineet mahdollistavat turvallisen ajon erityisesti sadesäässä. Ilmanpaineet tulisi tarkistaa aina kylmistä renkaista, ja painetta tulisi lisätä 10-15% mikäli auto on raskaasti lastattu. Syksyn ruskaretkelle valmistautuvan kannattaakin tarkistaa oman ajoneuvon ilmanpainesuositukset ennen liikkeelle lähtöä.

[ Oma kauppias apunasi ]

Kaikista tärkein turvallisuustekijä löytyy aina ratin ja penkin välistä. Parhaimmatkaan kesärenkaat eivät ehkäise vesiliirtoon joutumista, mikäli nopeus on liian korkea. Järkevä tilannenopeus sekä ajon suhteuttaminen vallitseviin olosuhteisiin ovat oleellisessa osassa yleistä liikenneturvaa.