TPMS -lyhenne johtaa sanoista tire pressure monitoring system. Suomessa järjestelmästä ja sen eri osista käytetään eri kutsumanimiä, kuten esim. rengaspaineen mittausjärjestelmä, rengaspaineen valvontajärjestelmä, rengaspaineanturit tai rengaspainevahdit. 

Merkittävä osa ilman rengaspaineenmittausjärjestelmää omaavien ajoneuvojen kuljettajista, eivät tiedä millä rengaspaineilla he ajavat. Arviolta vain joka kolmas autoilija on tarkistanut renkaiden ilmanpaineet kuukauden sisällä ja joka viides suomalaisautoilija ajaa vaarallisen tyhjillä renkailla. Rengaspaineilla on merkittävä vaikutus ajoturvallisuuteen, polttoainetaloudellisuuteen ja renkaan elinkaaren pituuteen.

Rengaspaineen valvontajärjestelmän hyödyt:

  • Renkaat kuluvat tasaisemmin ja renkaiden käyttöikä pitenee.
  • Ajoneuvon renkaista riippuva polttoainetaloudellisuus pysyy parhaana mahdollisena.
  • Paineiden muuttumisesta järjestelmä huomauttaa kuljettajaa automaattisesti.
  • Oma painevalvonta helpottuu merkittävästi!
  • Oikea rengaspaine lisää turvallisuutta, sillä vajailla rengaspainella ajoneuvo käyttäytyy arvaamattomasti.
  • Oikeilla rengapaineilla saavutetaan parempi ajomukavuus, pienempi rengasmelua ja parempi ohjaustuntuma.

Järjestelmiä on markkinoilla kahdenlaisia; aktiivisia ja passiivisia:


CUBAktiivinen järjestelmä mittaa painetta renkaan sisällä olevalla rengaspaineanturilla. Anturissa on itsessään mm. venttiili, joten rengaspaineanturi korvaa vanhan ns. tubelessventtiilin. Laite mittaa renkaan sisällä olevaa painetta ja lähettää tietoa auton rengaspaineenmittausjärjestelmään. Jos jossain renkaassa on erillainen paine, kuin muissa renkaissa, hälyyttää järjestelmä autoilijaa matalasta paineesta tietyssä renkaassa.

Goodyear Efficient Grip PerformancePassiivinen järjestelmä mittaa muutoksia renkaan ulkokehässä, renkaan ulkopuolelta. Eli jos paine renkaassa muuttuu ja siten sen ulkokehä mutttuu, hälyyttää järjestelmä tästä autoilijaa. Järjestelmä ei siis suoranaisesti mittaa painetta, vaan muutoksia renkaassa vs. muut auton renkaat.

 

Rengaspaineen valvontajärjestelmä on kaikissa uusissa autoissa. EU-asetuksen (661/2009/EU) mukaan 1.11.2011 jälkeen esitellyt uudet autot ja 1.11.2014 jälkeen kaikki EU alueelle rekisteröitävät ajoneuvot (ECE R64.02-C1) tulee varustaa rengaspaineen valvontajärjestelmällä. Trafin viimeisen linjauksen mukaan järjestelmän pitää olla päällä uuden ajoneuvon myyntihetkellä ja aktiivisessa järjestelmässä tulee olla rengaspaineanturit ensimmäisessä rengasvannesarjassa, jolla ajoneuvo on rekisteröity. Tämän jälkeen tuleviin rengassetteihin antureita ei ole pakko laittaa ja järjestelmän voi jopa sammuttaa käytöstä, jos valmistaja siihen antaa mahdollisuuden. Tottakai järjestelmän käyttö on toivottavaa alhaisen rengaspaineen aiheuttamien autoilun lisäkulujen (korkeampi polttoaineen kulutus ja nopeampi rengaskuluminen) ja vaaratilanteiden ehkäisemiseksi (vajailla rengaspainella ajoneuvo käyttäytyy arvaamattomasti).

RengasCenter -ketjun liikkeet tarjoavat rengaspaineanturit kaikkiin uusiin ajoneuvoihin, joissa on aktiivinen rengaspaineenmittausjärjestelmä ja jälkiasennettavat rengaspainejärjestelmät kaikkiin autoihin. Toimittajia ovat mm. CUB, VA-PA Tuote, Alcar ja REMA TIPTOP. Liikkeemme pääsääntöisesti käyttävät ns. jälkimarkkinajärjestelmiä, joilla voidaan ohjelmoida yksi anturi autoon kuin autoon sopivaksi. Tuotteet ovat alkuperäisvalmistajien laatua vastaavia, mutta useinmiten edullisempia.

Cub logoRema TipTop logoVa-pa logo

 

 TPMS-järjestelmä on saatavilla myös kuorma-autoihin:

Kuorma-autoihin ja työkoneisiin järjestelmät toimittaa Kraatz ja Continental.

Hyödyt raskaan kaluston TPMS järjestelmien käytöstä:

  • Pienempi polttoaineen kulutus.
  • Pidempi renkaiden käyttöikä.
  • Vähemmän renkaiden hajoamisia.
  • Nopea asentaa, helppo käyttää.
  • Parantaa turvallisuutta ja kokonaistaloudellisuutta.

Järjestelmät mittaavat rengaspainetta 0,1 BAR ja lämpötilaa 1 celciusasteen tarkkuudella.